NEW MODERN ART MUSEUM(موزه هنري مدرن جديد ) :
موزه هنري مدرن جديد ، كه توسطtadao_ando طراحي شده است در روز شنبه 14 دسامبر 2002 بر روي عموم گشوده شد. اين ساختمان در منطقه فرهنگي مشهورfort_warth واقع مي شود كه در مقابل موزه هنري kimbell كه توسط louis I.kahn طراحي شده و نزديك به موزه amon carter كه توسط فيليپ جانسون طراحي شده است قرار دارد .

طرح tadao ando اجزاي تزيين نشده وخالص يك كار هنري مدرن را در خود جاي مي دهد و ديواره هاي صفحه اي حجيم از بتون به نحوي مشخص ساختار اصلي ساختمان را آشكار مي كند ضمن اينكه مجموعه داخل آن را محافظت مي كند . ديوارهاي شيشه اي نيمه شفاف (مات) به بلندي چهل فوت كه قابي فلزي دارند پوشش بتوني را احاطه مي كند و مناطق گردشي عمومي باشكوهي را فراهم مي كند كه از آنجا ساختمان مجاور ، آبگير منعكس كننده بزرگ ، مجسمه خارج از ساختمان و زمين هاي محوطه سازي شده را مي توان ديد .
استفاده از نور طبيعي منعكس شونده در داخل فضاهاي نمايشگاه يك تاثير عمده بر طرح ساختمان داشته است . بام هاي بتن ريزي شده با تير يك سر گيردار بر خارج ساختمان سايه انداخته است و مدخل نور طبيعي را در فضاهاي نمايشگاه با تامين سيستم هاي مدرن و نورگيرهاي بام خطي پيوسته و پنجره هاي نوري دربرمي گيرد .

پنج ستون بتني به شكل( (Yبه بلندي 40 فوت ورقه هاي بتني بام را نگه مي دارند .
اين موزه روي يازده جريب ( 4047 متر مربع ) به طور طبيعي محوطه سازي شده كه شامل محوطه هايي براي مجسمه خارج ساختمان و يك آبگير بازتاب دهنده بزرگ در كناره ساختمان كه يك مكمل آرام بخشي را براي تداوم معماري مدرن فراهم مي كند . گالري هاي فولادي و شيشه اي مات با ديواره هاي بتني غوطه ور در يك پرتو يكنواخت نور به صورت كلاهك هاي نورگير بزرگي كه روي آبگير شناور بوده و در آن منعكس مي شود متجلي خواهد شد .

داشتن 53000 فوت مربع فضا ، اين موزه را از نظر اندازه در مقام دوم بعد از موزه هنر مدرن در نيويورك قرار مي دهد كه به كارهاي هنري معاصر و مدرن اهدا شده است . دو طبقه بودن ساختمان اجازه مي دهد كه مجموعه دائمي كارها را در يك طبقه نمايش دهند و در طبقه ديگر از انبوه بازديد كنندگان نمايشگاه پذيرايي كنند .
مركز آموزش 5600 فوت مربعي مدرن جديد شامل سه كلاس جداگانه براي فعاليت هاي هنري و سخنراني ها است و توسط استراحتگاه ورودي خودش سرويس دهي مي شود . اين بهسازي ازدحام بازديدكننده را از ورودي اصلي دور كرده و دسترسي راحت و نزديك را به مركز آموزش وقتي در ورودي بسته است براي افرادي كه در كلاس هاي شب شركت مي كنند فراهم مي سازد . تالار جديد 250 نفر را در خود جاي داده و به واسطه يك طرح شنيداري مبتكرانه قادر است كه سخنراني ها ، فستيوال هاي فيلم و اجراهاي موسيقي را در خود جاي دهد . اين مجتمع شنيداري همراه با كافه رستوران 250 نفري با آشپزخانه تمام سرويس خودش و سكوي ناهارخوري
خارج از ساختمان مشرف بر آبگير بازتاب دهنده يك محل كنفرانس و گردهمايي راحت و جالب براي گروه هاي تجاري و جامعه است .

اين موزه يكي از بزرگترين مجموعه هاي بزرگ هنري بعد از جنگ در ايالات متحده مركزي را ابقا مي كند كه شامل بيش از 2400 اثر مهم و هنري بين المللي معاصر و مدرن است .


SAYAMAIKE HISTORICAL MUSEUM(موزه تاريخي ساياماكي):
موزه تاريخي ساياماكي روي حاشيه آبگير ساياماكي واقع است . يك درياچه مصنوعي كه به قرن هفتم برمي گردد . ساياماكي به عنوان يك درياچه كشاورزي براي اقدامات كنترلي سيلاب احداث شد ولي مجدداً مدل سازي شده و تبديل به يك سد كنترلي سيل شد . در طي آن فرآيند انواع متنوعي ميراث زيقيمت پيدا شد .
چون اين محل در حدود 15 متر زير ساحل است آندو ساختمان را در يك شيب ملايم از ساحل مخفي كرده است . ديوارهاي خارجي بالاي زمين جهت حفظ يك جو همگن با آرامشي محاطي كه از دور به آساني قابل رويت نباشد ، از سنگ ساخته شده اند . در دنباله مسير ، در طول آبهاي ساياماكي كه با درختان گيلاس پر از شكوفه پوشيده شده بازديدكنندگان يك ديواره اي از ستون هاي گرانيتي خشن را پشت سر مي گذارند تا به يك پاساژ بتني برسند . پله ها در گوشه بازار به يك پاسيو آب با استخرها و آبشارهايي در دو طرفش منتهي مي شود .
يك راهرو مسقف در طول كناره استخر مركزي ، پشت يك پرده از آب كه در انتهاي مقابل به يك گنبد منتهي مي شود و يك راهرو شيب دار در داخل گنبد بازديدكنندگان را از ورودي تراز مركزي به داخل ساختمان هدايت مي كنند .

گنجايش ساختمان ها توسط اندازه نسبي آثار باستاني اصلي موزه تعيين شده است : يك اثر باستاني به بلندي 4/15 متر و عرض 62 متر مربوط به مهندسي اوليه كه به وسيله سد قديمي قطع شده كاملاً خشك و بي آب شده و دوباره در موزه مونتاژ شده تا نشان دهد كه چگونه لايه ها اضافه شده و آبگيرها توسط يك سري از معماران به بندكشيده شده اند .

حجم هاي مكعبي ساده ، سطح هاي بتني ، گنبدها ، راهروهاي شيب دار و پله ها با دقت بسيار با بتن ، چوب ، آهن ، فولاد ، ... شيشه ، آب و نور ساخته شده اند .


SUNTORY MUSEUM (موزه سانتوري) :
موزه سانتوري در اوزاكا ، يكي از پروژه هاي موفق تادائو آندو محسوب مي شود . ارتباط ميان انسان ، آب و معماري در اين پروژه به خوبي برقرار شده است .
اين مجتمع فرهنگي به سفارش شركتي ژاپني به همين نام ساخته شده است . اين موزه تلفيقي از يك گالري هنري يك سينماي سه بعدي و مجموعه هايي از فروشگاه ها و رستوران مي باشد . هر يك از المانها در ساختار اين موزه جداگانه عمل مي كنند و در عين حال ارتباطي پويا با خليج اوزاكا و محيط طبيعي پيرامونش برقرار مي كند .

زمين موزه در كنار دهكده تمپوزان هاربور قرار دارد . يك پارك احيا شده در قلب خليج اوزاكا كه به آكواريوم كديگان راه دارد .

زمين به صورت جدا از دريا قرار داشت و آندو بايد با محدوديت زمين مبارزه مي كرد به دليل اينكه ساختمان نيازمند ستون هاي تقويتي بلندي در اسكله بود و همين امر متقاعد ساختن مقامات را براي پياده كردن اين طرح مشكل مي ساخت . ايده آندو در واقع ساخت راه پله با پله هايي بود كه به در يا مي رسيد و در آنجا فضايي عمومي خلق مي كرد كه براي اجراي كنسرتها از آن استفاده مي شد . و بالاخره موزه با همان ايده ساخته شد يك ره پله كه به سمت دريا مي رفت با 10 متر پهنا و 40 متر ارتفاع ، طراحي پياده رو رمپ راه پله و يك آنفي تئاتر دايره اي شكل عناصر موزه را تشكيل مي دهند .
در موزه سانتوري هر حجم عملكرد خودش را داراست . حجم مخروطي و بدنه كروي مخروط كه سيمايي سه بعدي را تشكيل مي دهد . در عين حال دو موازي السطوح حجم مخروطي را تسطيح مي كنند موزه و رستوران را تشكيل مي دهند . حجم مخروطي موزه با اجسام صلب مكعب مستطيل قطع شده است . سالن اصلي بر روي فضايي است بالا آمده از ساير فضاها كه فضايي براي عموم را تشكيل مي دهد ضمن اينكه منظره ديدني خليج را هم به تصوير مي كشد .

مغازه ها سينما و رستوران همه با اين فضا در تقابلند سينما و فضاي ورودي هر دو با يك تراس بزرگ در تقابلند خود موزه نيز در طبقه بالايي واقع شده است و شامل دو بخش است يك بخش مخصوص موزه ها و نمايشگاه هاي موقت و بخش ديگر براي موزه هاي دائمي مي باشد .
براي ساخت موزه سانتوري از چند نوع مواد و مصالح استفاده شده است يك مخروط نيمه كه ساختار آن سازه اي فضايي است كه با فلز و شيشه پوشانده شده است در حالي كه فضاي زيرين مخروط از بتن پيش تنيده ساخته شده است


MUSEUM OF WOOD ( موزه جنگلي ) :
محلي منحصر به فرد در قلب جنگل ميكاتاگان در استان هيوگو و طبيعتي زيبا كه حدود سه ساعت از اوزاكا فاصله دارد موزه جنگلي را تشكيل مي دهد . موزه جنگلي به مناسبت فستيوال ملي درخت ساخته شده است اين فستيوال45 سال پيش بوجود آمد زماني كه امپراتور دستور نابودي اين جنگل را در جنگ جهاني دوم صادر كرد . اين موزه در واقع يك اداي احترام به كار عظيم بازسازي منابع جنگلي ژاپن است كه افتخار بزرگي براي ژاپني ها مي باشد .

در اين ساختمان از تجربيات گذشته اش در نمايشگاه سيديله استفاده كرده كه از همان مواد و سيستم ساخت استفاده شده است . اين ساختمان نيز مخروطي نيمه به قطر 46 متر دارد كه فضايي خالي را به قطر 22 متر در هسته مخروط ايجاد كرده است . در زير اين فضا استخر آبي قرار گرفته كه پلي معلق از بتن ، بازديدكنندگان را از خارج موزه به داخل و به سوي يك سكوي نمايش كه 200 متر دورتر از فضاي ورودي است هدايت مي كند .

فضاي نمايش با يك حلقه كه به دور آن كشيده شده و حياط داخلي را احاطه كرده ، فضايي است كاملاً بسته با ستون هاي چوبي به هم چسبيده به ارتفاع 18 متر كه تا نقطه بالايي ساختمان كشيده شده اند . فيلترهاي نوري ، نور را به داخل اين فضا جاري مي كند . وقتي يك بازديد كننده در فضاي موزه قدم مي زند مي تواند تجربه اي عميق از نمايش چوب جنگل و المانهاي اطراف سايت را به دست آورد . در واقع اين تجربه نه تنها جنبه اي آموزشي دارد بلكه فضايي است سرشار از. احساسات در اين مقطع از فضا ساختمان در واقع فضايي مانند معبد مديتيشن را القا مي كند كه در واقع ساختار فضا ، ارتباط بين ساختمان و طبيعت اطرافش را بيان مي كند



MUSEUM OF LITERATURE ( موزه ادبيات ) :
موزه ادبيات روي تپه اي سبز و با فاصله 500 متر از قصر هيميجي ساخته شده است . قصري كه يك سمبل ملي و تاريخي محسوب مي شود در طراحي آگاهانه اين بنا از قصر مجاورش الهام گرفته شده است اين موزه در واقع براي يادبود فيلسوف بزرگ ژاپني به نام تيتسور و انتسوجي (1889_1960) ساخته شده است . همچنين اين موزه نمايشگاهي مختص اين فيلسوف دارد .

ساختمان شامل سه طبقه روي طبقه همكف زير زمين و سالن سخنراني مي باشد . اين بنا از دو حجم مكعب شكل همراه با پلان كف به مساحت 2205 متر كه با دايره اي با زاويه 30 درجه همپوشاني يافته شكل گرفته است . استوانه اي به شعاع 20 متر فضاي نمايشگاه را تشكيل داده و مكعبي آن را احاطه كرده . آبشار و رمپها دور تا دور فضاي خارجي ساختمان را فرا گرفته اند و قصر هيميجي نيز از آنجا ديده مي شود .

NARIWA MUSEWM (موزه ناريوا ) :
ناراياوچو شهري ايالتي در اوكاياما است كه در شمال كور اسبيكي واقع شده است . براي سالهاي متمادي اين ايالت به دليل منابع مس ، ايالتي صنعتي محسوب مي شود . اين ايالت همچنين به دليل نوعي خانه به نام فوكيا معروف است . فوكيا نوعي خانه سنتي ژاپني است كه با رنگ زرد اخرا رنگ مي شوند ، موزه در سايت يك فوكيا طراحي شده است . بازديدكنندگان براي رسيدن به موزه در ابتدا با يك ديوار سنگي برخورد مي كنند كه سمبلي از گذشته محسوب مي شود و سپس با يك رمپ از دور يك ديوار بتني بالا مي روند و در واقع يك مسير واقعي از سراشيبي سرسبز براي ناظر به وجود مي آيد .آبريزي بزرگ نيز ميان سراشيبي و موزه فاصله ايجاد مي كند . بدين ترتيب موزه يك طبيعت آماده است كه فرهنگ و تاريخ را گرد هم آورده است .



NASHIMA CONTEMPORARY ART MUSEUM ( موزه هنرهاي معاصر نائوشيما ) :
سايت اين موزه در دماغه جنوبي جزيره نائو شيما و بر روي شيبي صخره اي و چشم اندازي از ساحل جزيره قرار گرفته است . موقعيت موزه طوري است كه بازديدكنندگان براي دسترسي به آن بايد از قايق استفاده كنند . بعد از رسيدن به اسكله بازديدكنندگان به وسيله سكوهاي بالا رونده كه در واقع ورودي موزه هستند ، وارد موزه مي شوند . بعد از بالا آمدن از سكوها ، ديوار اصلي و سنگي موزه به چشم مي خورد . بيش از نيمي از ساختمان موزه زير زمين است ، بنابراين اشرافي به مناظر اطراف ندارد . بازديدكنندگان پس از گذشتن از سراشيبي و عبور از ورودي اصلي ساختمان به ساختمان هتل ، گالري (گالري يك حجم عظيم است كه زير زمين قرار دارد در دو طبقه با 50 متر طول و 80 متر عرض )‌ و تراس پله مانند كه تماماً نمايي به سمت اقيانوس دارند مي رسند و هر قسمت منظره اقيانوس آرام ، قايقها و غروب خورشيد را به تصوير مي كشد . اين ساختمان در واقع خود به تنهايي منظره جديدي را خلق كرده است .


FORESTO OF TOMBS MUSEUM (موزه جنگلي مقبره ها) :
اين موزه بنايي براي بزرگداشت لوباري و مكاني فرهنگي تاريخي است كه در شمال كاماموتو قرار دارد . اين ساختمان سكوئي است كه از مقبره بالا آمده و از آن مي توان تمامي نقاط اطراف را به خوبي ديد و نيمي از حجم آن در زمين فرو رفته است .

بازديدكنندگان پياده و با گذشتن از ميان جنگل به ساختمان موزه مي رسند . در حدود 250 متر دورتر از فتاكوزاكاي معروف ( يك مقبره بزرگ ) موزه به صورت قرينه با آن قرار گرفته است و اين امر باعث مي شود تا موزه به عنوان مقبره اي جديد و قرينه با فتاكوزاكاي ديده شود . ساختمان موزه داراي حجم چند ضلعي است كه ابعادي 26*2/79 متر دارد . حياطي دايره اي به شعاع 8/15 متر و ديواري ال شكل وجود دارد كه از ميان حياط دايره اي عبور مي كند . يك محوطه گود فراسوي ديوار دايره اي حياط واقع است ضمن اينكه يك رمپ دور ديوار بالا مي رود و بازديدكنندگان را به نمايشي مصنوعي دعوت مي كند .

CHILDREN'S MUSEUM ( موزه كودكان ) :
اين موزه روي تپه اي مشرف به درياچه قرار دارد اين موزه مكان فرهنگي براي تحصيل هنري كودكان مي باشد . ساختمان موزه به سه بخش تقسيم مي شود موزه اصلي شامل يك بازارچه و مجتمع فروشگاهي است . همچنين موزه اصلي مجتمعي چند منظوره مي باشد كه شامل كتابخانه ، تئاتر داخلي و خارجي( رو باز ) ، گالري ، سالن چند منظوره و رستوران است . اين موزه از دو حجم تشكيل شده است يكي از احجام به ساختمان پروانه اي شكل آنفي تئاتر متصل شده است يك استخر مصنوعي نيز دور تا دور موزه را احاطه كرده است . بازارچه موزه شبكه اي شامل 16 ستون 9 متري است . مجتمع فروشگاهي نيز دو ساختمان دارد كه به شكل دايره با حجم بازارچه برخورد كرده است .



CHIKATSU_ASUKA HISTORICAL MUSEUM (موزه چيكاستو آسوكا ) :
موزه تاريخي چيكاتسو آسوكا در واقع يك مقبره و پژوهشكده است . كه به مقبره كوفون اختصاص دارد اين موزه گنجينه اشيا كشف شده است . از داخل موزه مي توان مقبره هاي اطراف را نيز ديد . بام آن كه قابل دسترسي با پله هاي عريض است ، براي چندين عملكرد ساخته شده است . تمام امكانات و هدف هاي طراحي اين موزه جنبه مذهبي دارد . فضاي نمايشي عتيقه ها تاريك است به طوري كه بازديدكنندگان احساس مي كنند وارد مقبره هاي واقعي شده اند .

INTERNATIONAL LIBRARY OF CHILDREN'S LITERATURE
(كتابخانه بين المللي ادبيات كودك )
اين كتابخانه تعامل بين معماري مدرن و تاريخي است. اين كتابخانه در پارك يونيو ژاپن قراردارد ودر سال 2002 افتتاح شد اين كتابخانه كه مورد حمايت كتابخانه ملي است با هدف ارائه خدمات به كودكان و نيز تحقيق و مطالعه در ادبيات كودك ايجاد شده است ساختمان اصلي كتابخانه كه در سال 1906 بنا گرديده توسط حكومت مركزي توكيو به عنوان بناي تاريخي برگزيده شده بود طراحي بخش الحاقي اين كتابخانه به معمار سرشناس ژاپني تادائو آندو سپرده شد تادائو بر آن بود در شكل دهي اولين كتابخانه ملي مختص ادبيات كودكان در ساختمانی قديمی، به¬صورتی بسيار ماهرانه، کاملا ساده و زيبا ترکيبی پويا مابين نو و کهنه را، در طراحی بخش جديد الحاقی به بنای قديمی لحاظ نمايد.


يک حجم شيشه¬ای به عنوان ورودی بنا، که نمای جانب خيابان ساختمان را که به سبک رنسانس است، با زاويه بسيار ناچيز می¬شکافد و درون ساختمان امتداد می-يابد. اين حجم شيشه¬ای که تا حياط پشتی ادامه دارد، به کافه ¬ترياي درون حياط ختم می¬شود.
در قسمت ديگر، آندو يک نمای شيشه¬ای بلند که فضايی آرام و دنج بين نمای جديد و قديمی ايجاد می¬کند را به نمای ساختمان اضافه می¬کند. اين نمای شيشه¬ای توسط ميله¬های فلزی عمودی مقاوم در برابر آتش¬سوزی نگهداری می¬شوند.
انتهای اين فضا شامل يک حجم بتنی است که ارتباطات عمودی را دربر می¬گيرد.شفافيت و سبکی نمای شيشه¬ای امکان تفکيک نو را از کهنه می¬دهد. نمای بنای قديمی درست به همان صورت قبلی مرمت و سازه آن نيز از نظر مقاومت در برابر زلزله تقويت شده است.
علاوه بر بخش¬های الحاقی که شامل حجم¬های شيشه¬ای و بتنی و نمای شيشه¬ای است، آندو دو استوانه چوبی زيبايی را درون بنا افزوده که قرار بود به عنوان سالن مطالعه مورد استفاده قرار گيرند اما در حال حاضر موزه کتاب کودک است. فرم اين استوانه¬ها که از الگوی تزئينات روی سقف¬ تبعيت می¬کند، فضای بزرگ سالن را کوچک¬تر و صميمی¬تر می¬کند.

GARDEN OF FINE ARTS ( باغ هنرهاي زيبا ) :
پروژه به صورت يك حجم از يك باغ گردشي تصور شده . موزه هنرهاي زيبا در فضايي باز در زير زمين واقع شده تا منظره باغ هاي گياهي مجاور به طرف كوه هاي هيگاشياما قابل ديد نباشد . در اين موزه نسخه هايي از شاهكارهاي مشهور روي ورقه هاي سراميك كه عايق در برابر هواست را به نمايش مي گذارد .
تيرهاي بتني بزرگ روي پايه هاي حجيم ، پل ها و راهروهاي شيب دار با قسمتي متداخل (همپوشان) ، ديواره هاي از آبشارها و استخرها با نقاشي هايي كه روي سطح آب شناور هستند در آنجا ديده مي شود . جريان توسط ديواره هاي حجيم قطع مي شود و ديدن منظره را از زواياي متفاوت ممكن مي سازد و ژرفا و تنوع فضاهاي نمايش را افزايش مي دهد . نرده هاي شيشه اي سبز در تضادي فاحش با سطح هاي سنگي و بتني ، با سطح آب تاثير متقابل داشته و اشيا متفاوت را منعكس مي كند .


CHAPEL ON MT.ROKKO (كليساي كوه روكو) :
صرفنظر از موقعيت ساختمان روي سراشيبي تپه اي سبز اين كليسا از منظره اقيانوس نيز برخوردار است . اين كليسا داراي يك نمازخانه ، ناقوس ، يك رديف ستون هاي مسقف و يك ديوار بلند ايستاده است . ستون هاي مسقف اطراف كليسا منظره اطراف كليسا را به صورت تكه تكه نمايش مي دهد هرچند كليسا حجمي بتني دارد اما ستون ها با شيشه پوشانده شده است با گردش به سمت راست در قسمت انتهايي ستون ها ناظر با نور القا شده و فضاي تاريك كليسا راهنمايي مي شود . محراب كليسا نيز دقيقاً روبروي ورودي است . سمت چپ محراب پنجره اي بزرگ است(كه با يك صليب تقسيم شده است ) كه سراشيبي سبز كوه را به تصوير مي كشد .



CHURCH OF THE LIGHT (كليساي نور) :
اين كليسا در حومه ساكتي ساخته شده است جهت قرار گيري كليسا با جهت نور خورشيد و كليساي مجاوراش همخواني دارد كليسا داراي يك حجم مستطيل شكل است كه با ديواري كه از ميان كليسا مي گذرد زاويه 15 درجه تشكيل مي دهد اين برخورد دو حجم در واقع كل كليسا و ورودي آن را تعريف مي كند كف كليسا شيبي به سمت محراب دارد ودر انتهاي كليسا ديواري با شكافهاي افقي و عمودي به شكل صليب وجود دارد در ساختن كف و نيمكت ها چوب هاي ارزان قيمت بكار گرفته شده است كه بافتي خشن دارند ودر واقع سادگي و صداقت را به فضا القا مي كنند.


CHURCH ON THE WATER ( كليساي روي آب ) :
اين كليسا در دشتي پست رد استان هوكايدو قرار دارد . ساختمان پلان دايره اي شكل دارد در واقع دو دايره به صورت همپوشاني با دو اندازه مختلف روي هم قرار گرفته اند . ساختمان درياچه اي مصنوعي دارد كه آب آن از جويي از اطراف منشعب مي شود و ديوار بلند ال شكلي از يك سوي درياچه ي پشت كليسا كشيده شده است . يك شيب ملايم نيز مشرف به درياچه است .


WATER TEMPLE (معبد آبي) :
تپه اي در جزيره آواجي كه نمايي همه سويه به خليج اوزاكا دارد مكاني است براي همپوكوجي يا معبد آبي . اين معبد در واقع محلي جديد براي فرقه بوداي شين گون است . فضاي معبد زير زمين قرار دارد در واقع معبد زير درياچه اي مصنوعي مملو از نيلوفرهاي آبي قرار دارد . با پله هاي پايين رونده مي توان به معبد رسيد كه در ولقع زائرين را زير آب مي كشاند . اتاق معبد فضايي گرد است كه با ستون هاي چوبي پوشانده شده است . اين ستون هاي چوبي با نرده هاي چوبي احاطه شده اند . رنگ ستون ها قرمز مي باشد كه در مذهب بودايي از رنگ خورشيد در هنگام غروب الهام گرفته شده است .


THEATER OF THE WATER (تئاتر روي آب) :
تئاتر روي آب در فاصله اي نزديك به 400 متر در شمال غربي كليسايي ، در آب قرار دارد . در فصول گرمتر كه شامل بهار و تابستان است مدلهاي لباس و كنسرت در اين مكان برگزار مي شود . و در زمستان نيز اين منطقه به منطقه اسكيت روي يخ تبديل مي شود .

فضاي تئاتر از يك نيم دايره تشكيل شده كه حدود 6000 نفر گنجايش را داراست. يك درياچه مصنوعي ، يك سكو به پهناي 13 متر و درازاي 200 متر كه روي درياچه كشيده شده و تعدادي ستون فضاي ساختمان راتشكيل مي دهد . اين چهار المان (شاخص) به صورت هندسي در طبيعت خفته اند ، همراه با محيطي كه آب به عنوان نقطه شروع انحراف پيدا مي كند . يك خط كه به سمت جنوب غربي كشيده شده در نهايت به وسيله ستون ها تعريف مي شود . يك ديوار بتني در طول يك خط كه با ستون ها به صورت عمود قرار گرفته تا كليساي روي آب كشيده شده است .

JAPANESE PAVILION , EXPO , 92 ( اكسپوپاويون 92) :
اين بنا غرفه ژاپن براي نمايشگاه بين المللي در سوپلاي در آوريل 92 بود . پانصدمين سالگرد جشن كشف كلمبوس (كشف تازه آمريكا) كه كشورهاي اتحاديه اروپا بازار خود را متحد كردند . موضوع اين نمايشگاه عصر جديد اكتشاف بود . هدف غرفه ژاپن با سازه چوبي رنگ نشده و ديوارهاي اندود شده سفيد در واقع براي نمايش زيبايي هاي معماري سنتي ژاپن به مردم دنياست . چوب غرفه از اسكانديناوي آورده شده همچنين تكنولوژي تخته هاي چند لايه از آلمان ، فرانسه ، ابزار و سخت افزار براي اتصالات از سوئد و ساخت و تكنولوژي گرد آوري از ژاپن بود . ساختمان 60 متر پهنا و 40 متر عرض داشت و ارتفاع ساختمان از بالاترين نقطه به 25 متر مي رسد و يكي از عظيم ترين ساختمانهاي چوبي دنيا محسوب مي شد . ساختمان چهار طبقه داشت و بازديدكنندگان در ابتدا به وسيله پلي R شكل به طبقه بالايي راه پيدا مي كردند . وقتي بازديدكنندگان از پل بالا مي رفتند به فضاي ورودي گالري و يك فضاي باز چند منظوره مي رسيدند . سازه (ستون ها و تير هاي ژاپني) كه در فضاي غرفه نمايان بود 17 متر ارتفاع داشت . كلاً نمايش اين نمايشگاه و غرفه در واقع نمايشي از فرهنگ و تاريخ ژاپن به حساب مي آمد .


COLLEZIONE(كلزيونه) :
يك مجتمع تجاري در نيمه مرفه شهر توكيو . كلزيونه حجم مستطيلي دارد كه يك مكعب از داخل آنها رد شده و يك حجم استوانه اي و ديوار محافظتي آن تشكيل يك آرك مي دهد . به لحاظ ارتباط ساختمان با محيط اطرافش نيمي از اين حجم زير زمين قرار گرفته است . طبقه زيرين فضاي پاركينگ را در بر مي گيرد در حالي كه طبقات بالايي شامل يك باشگاه ورزشي و يك استخر است . فروشگاه ها و بوتيك ها در طبقه بعدي قرار دارند . در طبقه بالاتر نيز اتاق هاي نمايش لباس ، گالري ها و اقامتگاه هاي خصوصي قرار دارند . پاساژ مسقف و يك راه پله به صورت منحني دور تا دور حجم استوانه اي مي چرخد تا دسترسي به طبقات را ميسر سازد ، اين حجم استوانه اي در مركز ساختمان قرار گرفته است .


ATELIER IN OYODO I ( آتليه در اويودو 1 ) :
اين ساختمان در گذشته به نام توميشيما شناخته شده و در اصل براي يك خانواده چهار نفري در سال 1972 طراحي شد كه در مركز شهر اوزاكا قرار داشت . اين ساختمان در زميني به وسعت 47 متر مربع قرار داشت و قبل از جنگ جهاني دوم ساخته شده بود . آتليه يك ساختمان سه طبقه است كه كمپوزيسيون آن گرداگرد يك حياط مركزي شكل گرفته است . يك ويد سرتاسر ساختمان را از پايين تا بالا گرفته و نور خورشيد به وسيله اين ويد به فضاي دروني راه مي يابد در واقع آندو بيشتر به كيفيت نور توجه كرده تا كميت آن .

فضاي دروني با فضاي بيروني تاثير متقابل بر هم دارند كه با ارتباط با حياط مركزي ساختمان هر بخش از ساختمان را روشن مي سازند . ده سال بعد تادائو آندو اين ساختمان را خريد و با گسترش خانه آن را به آتليه خود تبديل كرد .


ATELIER IN OYODO II ( آتليه در اويودو 2 ) :
اين ساختمان داراي دو طبقه زير زمين و پنج طبقه روي آن است . طبقه آخر به وسيله يك ويد كه در سرتاسر ساختمان از بالا تا پايين كشيده شده به حياط مركزي نفوذ يافته است اين ويد براي دستيابي به طبقات بالاتر حركات ديناميكي مناسبي را به فضاي دروني مي دهد . نور خورشيد نيز از آسمان به عمق ساختمان نفوذ مي كند .


OXY UNAGIDANI (اكسي آناگيداني) :
اين ساختمان يك مجتمع تجاري است واقع در مركز اصلي خريد شهر اوزاكا . اين ساختمان از يك ديوار L شكل در امتداد يك خط راست تشكيل يافته است . يك حجم نيز با فاصله اي كم از ديوار L شكل قرار گرفته است . شكاف حاصل ميان ديوار و ساختمان در واقع ساختماني مستقل را تشكيل مي دهد . تمام فروشگاه ها و
رستوران ها با اين ساختمان در تقابلند اين فضا كاربردي راه پله اي هم دارد .

ديوار خارجي ساختمان با زاويه اي 12 درجه اي از ديوار L شكل فاصله گرفته است كه در واقع مردم را به سمت فروشگاه هدايت مي كند . نماي رو به خيابان اصلي از كف تا بام با شيشه پوشانده شده است .



FABRICA (فابريكا) :
يك ويلا به سبك پلاديوم محلي براي مركز پژوهشي در مركز ترويزيو در ونيز ايتاليا است . باز سازي ويلا نقطه شروع طراحي اين موسسه بود كه دانشجويان را در رشته هاي عكاسي ، گرافيك و چاپ پارچه از سراسر جهان گرد هم آورده .

اين موزه شامل سالن هاي مطالعه ، استوديو ، يك رستوران و كتابخانه مي باشد . تمام اتاق ها با راهرويي مسقف به هم مربوطند . راهروي مسقف فضايي جمعي مي باشد . يك گالري قديمي كه هفت متر عرض دارد سرتاسر ساختمان قديمي را طي مي كند . اين ساختمان در واقع ارتباط ديناميكي ميان سبك مدرن و سبك قديمي ساختمان به وجود مي آورد و به نظر مي آيد اين ساختمان زمان را سير كرده است .


TENT TEA HOUSE ( خانه تنت تي ) :
اين بنا روي بام يك خانه چوبي قديمي ساخته شده است فرم خانه تنتي ذهنيتي از يك بالن گرد است كه در پشت بام قرار گرفته است ساختار آن به نظر بسيار كوچك و شكننده است و تصور مي شود بادي ضعيف آن را از بين مي برد اين ساختمان از ساپورتها (ميله هاي محافظتي) ، كفي از جنس شيشه و سقف تشكيل شده است اين ساختمان پشت بامي خيمه مانند و يك پرده حائل دارد كه مي تواند با بالا و پايين رفتن فضايي چند منظوره را ايجاد كند . رواني و سيالي كه در تنت تي ديده مي شود حاصل انتخاب صحيح مواد و مصالح آن است .

در خارج خانه از مواد و مصالح رايج در ساختمان هاي سنتي ژاپن استفاده شده است مقياس و مدول معماري سنتي ژاپن كه پنج شاكور و هشت سان است (4/175 سانتيمتر) به ابعاد داخلي بنا تعميم يافته است . اين مدول براي فضاهاي دايره اي شكل و تك بناست كه بنا را از حس معماري سنتي برخوردار كرده است .

IWASA HOUSE (خانه آيوازا) :
اين خانه كه نيمي از آن در سايتي با شيب ملايم قرار دارد بين اوزاكا و كوبه قرار دارد . خانه اصلي مكعبي به طول 28 متر است كه از وسط به جنوب راه دارد و در واقع فضاي خارجي خانه را تعريف مي كند . يك ديوار منحني در سمت شمال سايت به منظور محصور كردن فضاي داخلي كشيده شده است .

ساختمان با دو مركزيت در جهت جنوب شرقي _ غربي كشيده شده است . فضاي قرار داده شده در جنوب سايت با فضاي بيروني و دروني ساختمان مواجه مي شود . در اينجا ، يكي از وروديها در يك سمت طبقه بالايي بالا مي رود و پله هاي پهن در واقع شيب سايت را طي مي كنند (مقطع) . در طبقه بالايي تراسي قرار دارد كه تداوم فضاي اتاق نشيمن است . پله ها در واقع به روي سراشيبي سبز قرار گرفته اند و ديواري كه در حاشيه سايت قرار دارد ، با ساختمان موازي است . در واقع تضاد ميان ساختمان و طبيعت بيانگر اين ساختمان است .

HATA HOUSE (خانه هاتا) :
اين خانه بر روي تپه اي در حومه شهر قرار دارد كه يك رود روان و نمايي از پارك در پس زمينه آن قرار دارد . نظم ساختاري و تركيبي بنا از نوعي تكنيك معماري در ژاپن به نام شاكي ( شاكي به معناي منظره است ) گرفته شده است . ساختمان داراي دو منظره است بخشي از آن باز و بخشي ديگر بسته است . بخش باز به سمت جنوب ديد دارد و به منظره پارك ملي باز مي شود و داراي تراسي پله مانند است در طبقه بالا يك اتاق نشيمن است كه با سنگ هايي مانند سنگ هاي تراس فرش شده است . در طبقه همكف نيز اتاق نشيمن وجود دارد نهارخوري و اتاق تاتامي است (نوعي اتاق حصيري ژاپني) . اتاق نهارخوري نيز شامل دو منظره است يكي به سمت تپه سبز روبرويش و ديگري به سمت جزيره اي كوچك در دريا . اين خانه با فضاي بسته طراحي شده است تا خانه را از عوامل جوي محافظت كند .


NOGUCHI HOUSE (خانه ناگوچي) :
اين خانه جايگزين خانه چوبي در اوزاكا شد و براي دنياي كوچك خلق شد . براي نسلي از يك خانواده پدر بزرگ ، مادر بزرگ ، يك زوج جوان و بچه هايشان . يك منشور چند ضلعي به عرض 2/3 و عمق 15 متر و به بلنداي 3 طبقه در ساختمان قرار داده شده است كه ارتفاع ساختمان را به سه قسمت مساوي تقسيم كرده است . خانه در عرض نيز به دو قسمت مساوي تقسيم شده كه از يك طرف به فضايي مدور وصل مي شود . زمين بازي روي لبه هاي اين فضاي دايره اي قرار دارد و براي اعضاي شاغل خانواده نيز فضايي آرام به وجود مي آورد . هر اتاق در سه مقطع مختلف با زمين بازي ساختمان داده شده است .



RAIKA HEADQUARTERS BLDG ( ساختمان رايكا) :
اين ساختمان اداري براي يك كارخانه توليد لباس طراحي شده است .ساختمان در زميني احيا شده در مركز شهر اوزاكا قرار دارد . لابي ، حياط مركزي وسيع و باغچه اي كه روي بام قرار دارد ، عملكرد فضا ها را متصور مي كند . ساختمان از چند حجم مكعب ، شكل يافته كه دور فرمي استوانه اي شكل تعميم يافته اند . اين احجام به صورتي ناهمگون به يكديگر متصل شده اند كه در حين اتصالشان ارتفاعي متعادل دارند . درخت ها و گياهاني كه در ساختمان وجود دارند بخشي از ساختمان را به رنگ سبز درآورده اند . در واقع گياهان حضور ناگهاني محيط را محار كرده اند .



VITRA SEMINAR HOUSE (خانه سمينار ويترا) :
اين مهمانخانه براي استفاده پرسنل يك شركت مبلمان سازي طراحي شده است و در نزديكي همان كارخانه در آلمان قرار دارد . اين ساختمان از سه المان تشكيل شده است يكي از احجام موازي ديواري است كه در آب فرو رفته است و محوطه را با زاويه 60 درجه قطع مي كند و حجمي استوانه اي شكل در واقع فضايي تهي و متصل به احجام ديگر را تشكيل مي دهد . اين ساختمان دو طبقه دارد . اتاق هاي كنفرانس ، يك كتابخانه ، اتاقهاي شخصي و يك لابي كه همگي به محوطه اي فرو رفته در آب باز مي شوند .



ROKKO HOUSING & ROKKO HOSING (خانه روكو) :
اين ساختمان در مجاورت ساختمان هاي روكو 1 بنا شده است . اين مجتمع مسكوني مانند بلوكهاي مجاور خود بر روي شيب 60 درجه ايجاد شده است . اين مجتمع با مدولي به ابعاد 2/5 * 2/5 متر پايه ريزي شده است و داراي سه بخش متصل به هم است . اما خانه هاي مسكوني آن جداست . هر مساحت پنج واحده (مدول) سازگاري اين شبكه يكنواخت با شيب را ايجاد مي كند . ساختمان در جهت محور خطي پله هاي مركزي شكل گرفته است كه در طبقات مياني تغيير جهت مي يابد .



KOSHINO HOUSE (خانه كوشينو) :
اين ساختمان در سراشيبي جنگلي كوهستاني قرار دارد و قسمتي از آن در زمين فرو رفته است . شكل هندسي به طرزي منظم و قوي با عوارض زمين و تپوگرافي هماهنگ است . اين ساختمان دو حجم موازي دارد كه با يك راهرو از زمين با هم ارتباط دارند و اين راهرو در نهايت به يك حياط مي رسد . حجم كوچكتر يك اتاق نشيمن با ارتفاع بلند است و ضلع بزرگتر اين حجم اتاق هاي خواب را تشكيل مي دهد نور آسمان و نور خورشيد با هم هر سه حجم را روشنايي مي بخشد .



KIDOSAKI HOUSE (خانه كيدوزاكي) :
اين خانه در حومه ساكت و مسكوني قرار گرفته و براي سه نسل از يك خانواده طراحي شده است . يك زوج و والدين آنها در اين خانه اقامت دارند . اين خانه در واقع يك اقامتگاه چند منظوره است . يك حجم مكعبي شكل به همراه حفاظي به دور زمين ، اين ساختمان را در بر گرفته است . حجم مكعبي تقريباً در مركز موقعيت قرار گرفته ، كه فضاي بيروني را به سه بعد تقسيم مي كند . اين قسمت بندي يك فضاي آزاد را دورتادور اتاق هاي اعضاي خانواده ايجاد مي كند و در واقع حس مشتركي به اعضاي خانواده مي دهد .


UEDA HOUSE (خانه يوادا) :
هشت سال پس از تكميل خانه ، الحاقات و تغييراتي در خانه حاصل شد . اتاق مطالعه به اتاق نشيمن تبديل شد و يك اتاق جديد مطالعه نيز به ساختمان اضافه شد .
ساختمان در واقع از دو فضا تشكيل شده است 5/5 متر عرض و 3/8 متر ارتفاع . مصالح به كار رفته در ساختمان تا حد ممكن ساده و بي آلايشند ، ( نظير اقامتگاه ماتسوتاني ) ، طبقات ، ديوارها و سقف همگي با بتن اكسپوز ( نمايان ) كار شده اند .


MEDITATION SPACE ( ساختمان مديتيشن) :
اين ساختمان كوچك در كنار اداره مركزي يونسكو در پاريس ساخته شده است و مكاني است براي يادبود و در واقع نمازخانه اي است براي تمام مردم دنيا كه در آن براي صلح ابدي دعا كنند . ساختمان يك فضاي چند منظوره است كه با سازه بتني به ارتفاع 5/6 متر ساخته شده است . ساختمان داراي متانت و صداقتي است كه در نام آن نيز نهفته است همراه با حس همدردي با قربانيان هيروشي


NEW ROKKO RESTAURANT (رستوران قديمي و جديد روكو) :
مجتمع هاي رستوراني قديمي و جديد روي سايتي با شيب بيش از 8/1 درجه قرار گرفته اند . رستوران از نماي دريا بهره مي برد يك فضاي چند منظوره ، ورودي را از ساير فضاها تفكيك مي كند و بعد به فضاي دروني وارد مي شويد . چهارفضاي غذاخوري شامل رستورانهاي ژاپني و غربي هستند . كل ساختمان دور درختي قديمي كه از گذشته در سايت بوده شكل گرفته است .